Chybně odeslaná platba z běžného účtu: Co s tím?

Vždycky důsledně kontrolujete každé číslo bankovního účtu, na který posíláte platbu, ale tentokrát jste se nějak přehlédli a napsali ho chybně? Žádnou paniku, tato situace má řešení, možná se trochu zapotíte, ale peníze můžete získat zpět.

0
Zdroj obrázku: Cookie Studio / Stock.adobe.com

Omyl při zadávání platby se stane, ani nevíte jak. Vždyť čísla bankovních účtů jsou tvořena řadou cifer a stačí se v jedné splést a nepříjemnost je na světě. Hned jak si chybu uvědomíte a zrychlí se vám tep, situaci začněte řešit. Čím dřív, tím líp. Pokud jste platbu zadali v nesprávném formátu, peníze vám z účtu neodejdou. Je-li datum splatnosti chybně zadané transakce například až následující den, pak jste také v suchu. Platbu můžete zrušit nebo ji upravit. Ulevilo se vám? Jenomže co dělat, když odejde mylná platba na účet okamžitě nebo si svůj omyl uvědomíte pozdě?

Okamžitě kontaktujte banku přes zákaznickou linku nebo formulář

O této skutečnosti byste měli obratem informovat svou banku. Můžete buď zavolat na zákaznický servis, nebo si doma na notebooku prostřednictvím webových stránkách konkrétní banky dohledat formulář „reklamace platby“ a ten bance odeslat. Zachovejte klid, nejste první ani poslední klienti, kterým se něco podobného stalo a se kterými musí banka tuto nepříjemnost řešit.

Banka zkontaktuje majitele účtu a požádá o vrácení obnosu

S největší pravděpodobností se situace podaří vyřešit pracovníkovi banky. Pokud je majitelem účtu klient, který má stejnou banku jako vy, bankovní úředník ho sám zkontaktuje a požádá o zaslání finančního obnosu zpět. Jestliže jste poslali peníze do jiné banky, spojí se banka nejprve s ní. Většina lidí na žádost od banky zareaguje tak, že vám peníze vrátí. Může se ale stát, že z nějakého důvodu zůstane žádost bez odezvy. Jaký by měl být další postup?

Majitel účtu nereaguje? Banka vám musí poskytnout jeho údaje

Nepřijdou-li vám peníze zpět do 3 týdnů od odeslání reklamace, budete muset ve své bance vyplnit další formulář. V tom banku požádáte o poskytnutí identifikačních údajů majitele účtu. Ta vám dle zákona musí poskytnout jméno, datum narození a adresu trvalého bydliště majitele účtu i bez jeho souhlasu. Můžete ho pak zkontaktovat sami, případně si na pomoc přizvat právníka a vytasit se s žalobou kvůli bezdůvodnému obohacení.

Počítejte ale s tím, že za každou chybu se platí a v tomto případě doslova. Za řešení reklamace platby i následné poskytnutí informací zaplatíte bance poplatek, který naleznete v ceníku. Pokud jste omylem zadali platební příkaz na částku, která vám stojí za to, vtáhnout do hry právníka, pak vás budou něco stát i jeho služby.