Ačkoli mnozí z nás do banky prostě nechodí a řadu věcí řeší online, v případě hypotéky to úplně neplatí. Jedná se obvykle o vyšší částky, které si půjčujete na poměrně dlouhou dobu. Pokud řešíte první hypotéku, tak se návštěva banky vyplatí. Bankovní poradce vám sdělí, co a kdy bude potřeba dodat a pomůže vám s vyplněním žádosti. Nicméně v dnešní době už je možné hypotéku sjednat také online.
Osobní dokumenty a doklady
Příjmy
Vaše příjmy, jsou jednou z podstatných věcí, které budete při žádosti o hypotéku dokládat. Zaměstnanci to mají oproti OSVČ o něco administrativně jednodušší. Pokud vám výplata už nějakou dobu chodí do banky, kde žádáte o hypotéku, příjmy dokládat nemusíte. Pokud žádáte v jiné bance, stačí vytisknout formulář Potvrzení o příjmech, který je obvykle dohledatelný na webových stránkách každé banky. Tento formulář dáte svému zaměstnavateli, který potvrdí vaše příjmy.
Živnostníci musí při žádání o hypotéku na pořízení soukromé nemovitosti doložit přiznání k dani z příjmu fyzických osob za poslední dva roky potvrzené finančním úřadem (v dnešní době často vytištěné s online odesláním přes datovou schránku, nebo portál stání správy), dále potvrzení správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny o provedených platbách záloh a potvrzení o bezdlužnosti vůči nim a živnostenský list (obvykle si banka stáhne sama online).
Pokud pořizuje OSVČ nemovitý majetek do svého podnikání, lze požádat o hypotéku pro podnikatele.
Jak zaměstnanci, tak i OSVČ mohou doložit své další příjmy. Obvykle se jedná o výživné na dítě, příjmy z pronájmu, příjmy z kapitálového majetku apod.
Doklady totožnosti
Připravte si také dva platné průkazy totožnosti, což platí i pro spoludlužníka, pokud například žádáte o hypotéku s manželem/manželkou či rodiči apod.
Doklady k nemovitosti při žádosti o hypotéku
Při schvalování žádosti o hypotéku bude banka potřebovat doložit dokumenty k nemovitosti. Obvykle vám v bance vám při první schůzce sdělí, které dokumenty od vás budou potřeba doložit. Nejčastěji se jedná o:
- list vlastnictví,
- výpis z katastru nemovitostí (starý max. 3 měsíce),
- snímek z katastrální mapy (starý max. 1 rok),
- nabývací titul k nemovitosti – např. kupní nebo darovací smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, rozhodnutí o vypořádání dědictví,
- odhad ceny nemovitosti (starý max. 6 měsíců) – obvykle ho připravuje odhadce banky.
Co se týče požadovaných dokumentů, vždy záleží na typu nemovitosti, kterou chcete hypotékou financovat. Pří koupi nemovitosti bude potřeba kupní smlouva. V případě, že jde o výstavbu, bude po vás banka chtít:
- územní rozhodnutí, pokud ještě nebylo vydané stavební povolení,
- stavební povolení s doložkou právní moci,
- geometrický plán,
- přehled nákladů na stavbu či rekonstrukci,
- smlouvu o dílo podepsanou zúčastněnými stranami,
- časový plán čerpání hypotéky (pokud není součástí smlouvy o dílo).
V případě rekonstrukce pak bude potřeba doložit:
- list vlastnictví,
- přehled nákladů,
- stavební povolení.
Při financování rekonstrukce či výstavby svépomocí můžete využít i hypotéku se zálohovým čerpáním. V tomto případě hraje klíčovou roli váš plánovaný rozpočet, na základě kterého odhadce banky vyhodnotí, zda je realizovatelný. Účel této hypotéky dokazujete až po provedení prací.
V každém případě je ideální nejprve si domluvit úvodní schůzku v bance, kde si plánujete hypotéku sjednat, a zjistit, které dokumenty po vás budou vyžadovat a kdy je máte dodat. Pokud si nejste čímkoli jisti, ptejte se. V bance vám rádi poradí a vy si tak můžete usnadnit celý proces vyřízení hypotéky. Nezapomeňte také, že některé dokumenty musí být úředně ověřené a u kterých stačí pouze kopie. Schůzku si v bance doporučujeme sjednat dopředu.