Pracujete často z domova? Vytvořte si příjemné pracovní prostředí

Někteří lidé neradi pracují z domova, protože se necítí tolik výkonní jako v kanceláři. Většinou je to ale jen proto, že si neumí vytvořit vhodné podmínky. Jak by tedy měla domácí pracovna správně vypadat, aby nenarušovala harmonii domácnosti a zároveň poskytla produktivní a motivující prostředí?

0
Pantone 0156

Myslet na práci z domu je nutné už při nákupu domova

Už při pořízení bytu se vyplatí myslet na plán pracovat z domova. Mezi nabídkami developerů jsou totiž velké rozdíly a někteří s variantou, že klient bude vyžadovat kvalitní pracovní místo, v dispozicích bytu příliš nepočítají, i když v prospektech píší opak. „Jako pracovny se označovaly většinou místnosti, které nesplňovaly hygienické podmínky pro obytnou místnost a developeři se tak vyhýbali problémům s projektem či následnou kolaudací. Nebo se tím optimalizovalo oslunění bytu, protože se uměle snižovala plocha obytných místností, ze které se počítá procento oslunění. Takže taková z nouze ctnost,“ upozornila Denisa Višňovská, partner realitní kanceláře LEXXUS specializující se na nové byty a domy k prodeji či pronájmu v Praze a okolí.

U levnějších bytů za pracovnu zaplatíte zhruba tolik, kolik za garážové stání, proto je vhodné si dobře promyslet, zda pro ni samostatný pokoj vůbec vyčleňovat. Za pracovnu optimálně poslouží například malá ložnice navíc, která se vybaví podle potřeb a charakteru práce. Využít pro práci lze ale i prostor v kuchyni či obývacím pokoji. Pracovní kout jde schovat za posuvné dveře šatní skříně, takže na první pohled není patrné, co se za nimi ukrývá. Je to ideální řešení v případě, že na stole jsou stohy papírů, které není praktické před návštěvou uklízet.

Efektivně pracovat jde i v malém bytě

I když bydlíte v jednopokojovém bytě, neznamená to, že na práci z domova musíte zapomenout. Pro pracovní místo je ale nezbytné vyhradit si určitá pravidla. Odpusťte si výhled na televizi, aby vás nelákalo ji zapnout. Zapomeňte na to, že pracovní stůl bude sloužit i jako odkladiště komínků s oblečením nebo autíčková dráha pro děti. Na stole mějte jen nezbytné věci. Místo pro práci musí také mít plnohodnotné osvětlení. Světlo pokoje totiž nestačí. Nestavte ale stůl naproti oknu. Ušetříte totiž očím námahu, když musejí čelit přímému slunečnímu svitu. „Snad nejčastější chybou lidí pracujících z domova je to, že neoddělují pracovní prostor od obytného. Gauč v obýváku ani jídelní stůl v kuchyni vám pravděpodobně dlouhodobě vyhovovat nebudou, nehledě na to, že takové prostředí rozptyluje od práce,“ vysvětluje Margaréta Švecová, interiérová designérka Bonami.cz.

Co je při zařizování pracovny úplně nejdůležitější?

V první řadě neváhejte investovat do kvalitní pracovní židle a stolu. Oba kusy nábytku by měly být pohodlné a výškově nastavitelné. „Nejlepší je sedět na tzv. aktivní židli, která se hýbe s vámi a nezatěžuje tolik záda. Skvělý a levný doplněk ke klasické židli je gymnastický míč,“ radí Margaréta Švecová.

Světlo – základ úspěchu

Neméně důležité je správné osvětlení, a to jak denní, tak umělé. Nejlepší pro naše oči je přirozené denní světlo, proto je v pořádku umístit stůl k oknu. Ujistěte se jen, že vám při práci slunce nesvítí do monitoru a také že si při práci nestíníte rukou. Pozor dejte i na příliš silné žárovky ve stolní lampě, ty zbytečně unavují oči.

„Pokud vám prostor nedává moc příležitostí a slunce je příliš silné, pořiďte si rolety, které tlumí sluneční paprsky, ale propustí samotné světlo,“ přidává tip Margaréta Švecová.

Příroda díky barvám

Co se týče výběru barev, nejlepší jsou přírodní odstíny, ideálně odstíny dřeva, protože nenamáhají oči. „Vhodná alternativa ke dřevu je například bílý laminát, doplněný třeba dřevěnou podlahou,“ vysvětluje Margaréta. Unaveným očím pomáhá relaxovat zelená barva. Nemáte-li výhled z okna do zeleně, můžete část stěny vymalovat nebo použít barevnou tapetu. Je lepší se vyvarovat extravagance a agresivních barev, které ruší soustředěnost při práci.

Lepší produktivita díky praktickým pomocníkům

Zaměřte se na funkční a praktické pomocníky. V kanceláři oceníte nástěnky, pořadače, stojany na psací potřeby nebo organizéry. Odborníci radí nepřehánět to se zútulňováním pomocí čistě dekorativních doplňků.

„Z pohledu produktivity není dobré dělat si z kanceláře obývák. Samozřejmě je ale v pořádku použít v přiměřené míře například květiny. Nejdůležitější je totiž vytvořit v interiéru podvědomou pohodu, díky které se vám bude pracovat dobře,“ dodává Margaréta Švecová.

Jak ještě na lepší efektivitu?

1) Vyžeňte narušitele soustředění

Zbavte se všeho, co vás obvykle při práci rozptyluje – hromada gumiček, se kterou si neustále pohráváte, klíčenka pohupující se na lampě, kterou musíte hypnotizovat, nástěnka plná neužitečných letáků, které neustále přejíždíte očima, to všechno vás zbytečně rozptyluje a kazí soustředění. Na pracovním stole byte měli mít jen to, co k práci potřebujete nezbytně, všechno ostatní jsou vetřelci.

2) Udržujte si volný stůl

Čím prázdnější je pracovní stůl, tím lépe pro soustředění. Není totiž nic víc demotivující, než pracovní stůl zahrnutý hromadícím se chaosem, kterým se musíte denně prokousávat, aby bylo kde jezdit myší. Navíc, když se bojíte, co za resty na vás odtud vyskočí. Pro úsporu místa existují kancelářské potřeby, které kombinují několik funkcí zároveň. Mezi ně patří například podložka pod myš v podobě trhacího bloku. Pokud se dají zkombinovat dvě věci, které denně potřebujete, udělejte to. Hlavně abyste měli volný a čistý stůl.)

3) Zbavte se zbytečností

Proberte důkladně stojánek na propisky a všechny nepíšící vyhoďte. To stejné udělejte s vyschlým lepidlem nebo tupými nůžkami. Protřiďte dokumenty, které se povalují na stole. Ty, které jsou aktuální, uložte tam, kde budou po ruce. Ty, které si potřebujete uchovat, rozřaďte do pořadačů. Ostatní budou pravděpodobně patřit do koše. Na stole si udělejte takový systém, abyste nemuseli nic hledat a zároveň aby bylo snadné ho dodržovat. To vám ušetří spoustu času a energie a budete se o poznání méně rozčilovat při hledání.

4) I drobnosti mají své místo

Na pracovním stole se povaluje spousta nezbytných maličkostí od kancelářských sponek přes razítka až po kamuflážní rollery. Všechny takovéto drobnosti uložte do organizéru. Budete vždy vědět, kam pro ně sáhnout a navíc nebudou překážet při práci.

5) Využijte stojánky a pořadače

Nejpoužívanější kancelářské potřeby je dobré mít vždy po ruce, můžou tedy klidně zůstat na stole. Aby na něm nezavládl chaos, pořiďte jim praktické stojánky, držáky a další doplňky na stůl. Vypadá to lépe a nebudete ztrácet čas jejich hledáním. (konce podbarvená strana

A jak máte doma zařízenou pracovnu vy?