Mladí klienti hledají bydlení na internetu

0

Kontinuální
průzkum mezi zájemci o nové bydlení provádí CENTRAL GROUP od 1. září
loňského roku. Do 23. dubna letošního roku se průzkumu zúčastnilo již
téměř 3.200 respondentů, kteří poptávali nejméně jednu nemovitost
z nabídky společnosti.

Internet dominuje nad ostatními marketingovými nástroji

Z dat vyplývá, že zhruba polovina všech zájemců o nové bydlení se
o nabídkách developerů dozví z internetu. Naopak informace z dalších
tradičních marketingových nástrojů, jakými jsou například outdoorové
nosiče, tištěná inzerce, reklamní spoty v rádiu nebo veletrhy, čerpá
jen desetina poptávajících. Zbývajících více než 30 % zájemců si
informace obstarává z dalších zdrojů zcela mimo marketing developerů.
Jedná se zejména o osobní doporučení přátel a známých nebo zájem
vyplývající z dlouhodobé znalosti developera, případně přímo
konkrétní lokality projektu.

Internet umožňuje srovnávat

„Rostoucí význam internetu v inzerci developerů sledujeme dlouhodobě.
Není divu, lidé totiž při výběru nového bydlení především
srovnávají. A pouze internet jim umožňuje transparentně porovnat nabídky
z celého trhu během několika minut,“ říká Dušan Kunovský, předseda
představenstva CENTRAL GROUP.

I pro developery je internet logicky hlavním marketingovým nástrojem, a
to jak klasická inzerce na realitních portálech, nasazení grafických
i textových bannerů, tak i výkonnostní online marketing nebo lead
generation projekty. Jakoukoli z těchto investic lze totiž velmi dobře
zacílit a především změřit její konkrétní efekt. V tom tradiční
mediatypy zaostávají.

Ostatní marketingové nástroje

„Podíváme-li se na vliv dalších marketingových nástrojů, zejména
tištěné inzerce a venkovních reklamních nosičů, je do budoucna velkou
otázkou, jaký bude jejich skutečný přínos. V oboru nemovitostí totiž na
rozdíl od jiných produktů hraje velkou roli také dlouhodobá znalost
značky, konkrétní lokality a pověst developera,“ dodává Kunovský.

Komunikace probíhá také přes internet

Za pravdu mu dává i další ukazatel, kterým je způsob kontaktování
developera zájemcem. Téměř čtyři pětiny všech zájemců o nemovitost
totiž developera kontaktují opět prostřednictvím internetu, nejčastěji
vyplněním kontaktního formuláře na stránkách developera nebo emailem.
Přibližně 17 % poptávajících využije telefonu a zbylých zhruba 5 %
sází na osobní návštěvu. V případě CENTRAL GROUP to znamená buď
návštěvu na klientském centru v sídle společnosti, nebo v jedné
z šesti ukázkových nemovitostí přímo v realizovaných lokalitách.

Roste podíl mladších zájemců

Růst významu internetu coby prodejního i komunikačního nástroje zcela
jistě souvisí i se snižováním průměrného věku kupujících.
Dlouhodobě je mezi kupujícími nových bytů nejčastěji zastoupena skupina
klientů mezi 32–40 roky. V souvislosti s rekordně nízkými úroky
hypoték a jejich rostoucí dostupností ale zejména v posledním roce velmi
dynamicky roste také segment kupujících ve věku 22–30 let. Ti se
soustředí zejména na cenově dostupnější a menší byty v okrajových
lokalitách, zatímco „starší“ zájemci se stále častěji rozhlížejí
také po projektech v širším centru města.

„Jen v posledním roce průměrný věk kupujících nových bytů od
CENTRAL GROUP poklesl zhruba o dva roky, z dlouhodobých 36,7 roku na
34,9 roku v roce 2014. To potvrzuje rostoucí skupinu mladých klientů a
očekáváme, že průměrný věk kupujících letos opět poklesne,“
předpovídá Kunovský. Rostoucí význam internetu pak podle něj přináší
ještě jedno další velmi důležité pozitivum – vyšší náročnost
zákazníků na kvalitu. „Zejména v segmentu novostaveb platí, že
kupující jsou dnes informovanější a poučenější než kdykoli předtím.
Chtě nechtě to vyvíjí tlak na developery, kteří si dnes již nemohou
dovolit prodávat nekvalitní produkt. Alespoň ne takoví, kteří chtějí na
trhu uspět dlouhodobě,“ uzavírá Dušan Kunovský.