Zahradám a zahradničení se věnují tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu. Téměř polovina Čechů (47 %) má přitom vlastní zahradu hned u domu či nemovitosti, ve které bydlí. 11 % se pak zahradničení věnuje na chalupě či u své rekreační nemovitosti a 8 % pak na zahrádku dojíždí mimo své bydliště – například do zahrádkářské kolonie. Desetina Čechů zahradničí na zahradě, která jim nepatří, ale je v majetku některého z dalších členů rodiny a příbuzenstva a o zahradu se místo nich starají.
Zahradu nemá a zahradničení se nevěnuje jen opravdu malá část české populace – 24,4 % Čechů. Nicméně i z těch, kdo aktuálně zahradu nevlastní, téměř polovina – 43 % – uvažuje o tom, že by si v současné době ovlivněné pandemií zahradu pořídila nebo alespoň pronajala.
Místo u moře, rekreace na zahradě
Zahradničení se totiž stalo populární a dostupnou alternativou k omezenému volnočasovému a dovolenkovému cestování. Právě možnost strávit čas „ve vlastní přírodě“ – u sebe na zahradě – uváděla až polovina respondentů, jako to, co bylo pro ně kompenzací během pandemie, která nahradila cestování. Téměř čtvrtina respondentů (23 %) proto také zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní.
Pro tři čtvrtiny Čechů je zahrada místem relaxace a odpočinku
Tři čtvrtiny respondentů počítají s částkou do 5000 Kč, kterou letos během jarních prací věnují na péči o zahradu tak, aby byla po zimě připravena na jaro a léto a stala se místem, kde budou Češi rádi trávit svůj volný čas – právě například místo cestování. Až téměř pětina Čechů (19 %) přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve.
Právě relaxace a odpočinek jsou totiž pro téměř tři čtvrtiny Čechů (71 %) hlavní náplní času stráveného na zahradě. 52 % Čechů pak kromě relaxace a odpočinku má zahradu pro to, aby si vypěstovala vlastní ovoce a drobnou zeleninu pro vlastní spotřebu.
Místo letenek, kupují Češi na internetu zahradnické potřeby
Pandemie Covid nicméně neznamenala jenom větší příklon Čechů k zahradničení. Změnila také zvyklosti z hlediska pořizování vybavení a výsadby na zahradu. Nejmarkantnější je to ze srovnání oblíbenosti nakupování zahradnických potřeb v e-shopech. Před pandemií to bylo jenom kolem 20 % Čechů, kteří zahradnické potřeby kupovali on-line, nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu. S nadsázkou se dá říct, že tak, jak Češi jednoduše a rádi kupovali dříve letenky on-line, se stejnou vervou se vrhli na nákup zahrádkářských potřeb on-line.
„Růst zájmu o on-line nákupy vybavení pro zahrady či terasy vidíme i na tom, jak tento segment posiluje v rámci našich odložených plateb PlatímPak,“ říká Petr Baťka, Head of External Sales Equa bank. A dodává „Nakupovat on-line zboží všeho druhu je stále populárnější. Raketovému růstu obliby e-shopů pomohla nejen pandemie a uzavření kamenných obchodů, ale zejména snadnost, rychlost a pohodlí nákupu z domova. Jednou z vychytávek, které se stále více prosazují, jsou právě odložené platby. Zjednodušeně řešeno: nakoupíte hned a platíte až pak. Zákazník e-shopu si vybere zboží a zvolí jako platební metodu PlatímPak. Pak dostane zboží, které si může v klidu prohlédnout, vyzkoušet a zkontrolovat. A buď si ho nechá a zaplatí za něj Equa bank do 30 dnů, nebo ho obchodníkovi jednoduše vrátí a bance nic neplatí. PlatímPak je zdarma, zákazník zaplatí pouze za zboží.“
Na tom, co nejvíce kupují v rámci přípravy na jarní práce, se Češi poměrně ve velkém shodnout. Přibližně polovina z nich kupuje na zahrádku semena nebo cibule (52,8 %), sazenice zeleniny (55,8 %), sazenice květin (51 %) a samozřejmě hnojiva (51,8 %), aby zahrádka prospívala a všechno na ní dobře rostlo.